Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Licznik osób objętych pomocą Fundacji Aktywizacja Bez Granic: 3531

 

Szczepienia przeciwko COVID-19 ?

Rozpoczyna się program szczepień przeciwko COVID-19. Przeczytaj, co powinieneś wiedzieć o szczepionce

Szczepionka jest bezpłatna i dobrowolna.

Szczepienia obejmą najpierw osoby najbardziej narażone na zakażenie. Są to:

pracownicy sektora ochrony zdrowia (w tym wykonujący indywidualną praktykę)
pracownicy domów pomocy społecznej i pracownicy miejskich ośrodków pomocy społecznej
personel pomocniczy i administracyjny w placówkach medycznych, w tym stacjach sanitarno-epidemiologicznych.
Kolejna grupa objęta szczepieniem to:

pensjonariusze domów pomocy społecznej oraz zakładów opiekuńczo-leczniczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych i innych miejsc stacjonarnego pobytu
osoby powyżej 60. roku życia w kolejności od najstarszych
służby mundurowe, w tym wojsko
nauczyciele.
Planowane jest rozpoczęcie szczepień kolejnych grup osób w I kwartale 2021 r. Następną grupą objętą szczepieniami będą m.in. osoby w wieku poniżej 60. roku życia z chorobami przewlekłymi oraz osoby bezpośrednio zapewniające funkcjonowanie podstawowej działalności państwa i narażone na zakażenie ze względu na częste kontakty społeczne.

Szczegółowe informacje dotyczące grup objętych szczepieniami

Jak wygląda szczepienie
Co powinieneś wiedzieć:

szczepionka jest podawana domięśniowo, najlepiej w mięsień naramienny
otrzymasz dwie dawki szczepionki (0,3 ml każda) w odstępie co najmniej 21 dni. Nie ma możliwości, by druga dawka została zastąpiona szczepionką innego producenta niż ta, która została podana w pierwszej dawce
nie ma konieczności dostosowywania dawki u osób w wieku 65 lat i więcej
szczepionka może nie zapewniać pełnej ochrony przed upływem co najmniej 7 dni od otrzymania drugiej dawki.
Szczepienie odbywać się będzie w pełnym reżimie sanitarnym. Przed szczepieniem otrzymasz kwestionariusz do wypełnienia. Nie ma zaleceń dotyczących szczególnego przygotowania do szczepienia.

Zgłoś i omów z personelem szczepiącym, jeżeli:

-miałeś ciężką reakcję alergiczną lub zaburzenia oddychania po jakimkolwiek szczepieniu, zemdlałeś po zastrzyku, chorujesz na cokolwiek w tej chwili masz problemy z krzepnięciem krwi, łatwo tworzą się siniaki lub przyjmujesz leki przeciwzakrzepowe; masz osłabiony układ immunologiczny w wyniku choroby, takiej jak zakażenie wirusem HIV
przyjmujesz leki (np. kortykosteroidy) wpływające na odporność oraz leki immunosupresyjne.

Powiedz personelowi o wszystkich lekach stosowanych obecnie lub ostatnio, a także o lekach, które planujesz stosować oraz o jakichkolwiek niedawno otrzymanych szczepionkach.

Nie zostaniesz zaszczepiony/a, jeśli masz ciężką chorobę przebiegającą z gorączką lub ostrą infekcją. Występowanie łagodnej infekcji i/lub niewielkiej gorączki nie powinno prowadzić do przesunięcia szczepienia.

Po podaniu szczepionki zostaniesz pod obserwacją przez co najmniej 15 minut.

Szczepienie nie jest obowiązkowe, jednak im więcej osób się zaszczepi, tym ochrona przed koronawirusem będzie skuteczniejsza.

Więcej informacji na stronie rządowej gov.pl/koronawirus

Jakie korzyści wynikają z zaszczepienia się
Osoby zaszczepione nie zakażają innych i same nabywają odporność na koronawirusa. To możliwość długo oczekiwanego powrotu do normalności, otwarcia placówek kulturalnych, siłowni i basenów, odmrożenie gospodarki.

Zaszczepieni nie będą musieli nosić maseczek, odbywać kwarantanny. Będą mogli spotykać się swobodnie z rodziną i przyjaciółmi. Linie lotnicze deklarują, że szczepienie stanie się warunkiem wejścia na pokład.

Jak się zgłosić na szczepienie
W pierwszym kwartale osoby, które nie są w grupach wskazanych jako pierwsze w kolejności do szczepienia, poznają całość procedury. E-skierowanie do szczepienia dla określonych grup wiekowych, zawodowych, itd. będzie generowane automatycznie i ważne 60 dni. Lekarze będą też mogli wystawić pacjentowi indywidualne e-skierowanie (np. gdy ktoś nie ma PESEL lub nie mógł się zaszczepić w okresie ważności pierwszego e-skierowania).

Umawiać się na szczepienie będziemy przez centralny system e-rejestracji. Po dokonaniu rezerwacji wizyty każdy otrzyma SMS z informacją o wybranym miejscu i terminie szczepienia. Pacjent będzie od razu umawiany na dwie wizyty i także przed drugą dawką szczepionki będzie powiadamiany SMS-em.

Jeśli nie jesteś w jednej z grup najbardziej zagrożonych koronawirusem, poczekaj na informację.

Materiały informacyjne dla szpitali i pacjentów dotyczące szczepień przeciwko COVID-19
Udostępniamy w jednym miejscu wszystkie niezbędne informacje dla lekarzy i pacjentów dotyczące szczepień przeciwko COVID-19, a także materiały dla punktów szczepień.

Więcej informacji na stronie internetowej : Szczepienia przeciwko COVID-19 | Pacjent

 

 

Leczenie u specjalisty w dobie pandemii ?

Zamknięte z powodu pandemii


Co robić, jeśli z powodu zakażenia koronawirusem przychodnia specjalistyczna, w której się leczysz, jest zamknięta i nie możesz uzyskać recepty na leki?

Jeśli przyjmujesz stale leki (w związku z chorobą przewlekłą), receptę może wystawić Ci również Twój lekarz rodzinny.

Pamiętaj jednak, żeby wziąć od lekarza specjalisty (przynajmniej raz w roku) zaświadczenie o stanie Twojego zdrowia. To zaświadczenie przekaż swojemu lekarzowi rodzinnemu – dzięki temu, będzie miał on wiedzę na temat Twojego schorzenia i w razie potrzeby będzie mógł wystawić Ci receptę na leki wcześniej przepisywane przez specjalistę.

Co może zrobić dla Ciebie lekarz POZ

Co zrobić w sytuacji, jeśli nie przyniosłeś/aś takiego zaświadczenia o stanie zdrowia, a przychodnia specjalistyczna jest zamknięta?

Lekarz podstawowej opieki zdrowotnej, którego wybrałeś/as, ma dostęp do informacji zawartych na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta m.in. o wystawionych Ci receptach. Może się zatem posłużyć informacjami z IKP, aby sprawdzić, jakie leki i w jakich dawkach ostatnio przyjmowałeś/aś.

Pamiętaj jednak, że lekarz rodzinny może również sam ocenić, czy i jakich leków potrzebujesz. Po zbadaniu Cię może zdecydować o wypisaniu recepty na inne leki niż dotychczas przyjmowałeś/aś. Nie jest w żaden sposób związany decyzjami, które wcześniej podjął lekarz specjalista.

Może się zdarzyć, że w przychodni, z której korzystasz, w momencie, w którym zadzwonisz, nie ma Twojego wybranego lekarza i przyjmie Cię inny lekarz z tej przychodni.

Jak działa przychodnia POZ w czasie pandemii

On nie będzie miał już wglądu w Twoje dane. Możesz mu udokumentować sposób leczenia, udostępniając dane z Internetowego Konta Pacjenta. Jednak nie znaczy to wcale, że wystawi Ci te same recepty. On również sam podejmie decyzję, jaki sposób leczenia jest dla Ciebie najlepszy w danym momencie.

Więcej informacji na stronie internetowej:

Leczenie u specjalisty w dobie pandemii | Pacjent

 

 

Co warto wiedzieć o Astmie Oskrzelowej

Duszności, ból w klatce piersiowej, suchy kaszel – astma oskrzelowa bywa uporczywa. Aktualnie uznawana za jedną z chorób cywilizacyjnych, której nie można całkowicie wyleczyć. Dzięki skutecznym środkom można jednak zminimalizować objawy niemal do zera. Wiele zależy m.in. od stopnia zaawansowania choroby.

Astma oskrzelowa – przyczyny
Nie ma jednoznacznej przyczyny tej dolegliwości. Z jednej strony mogą występować czynniki genetyczne, z drugiej – środowiskowe. W przypadku odmiany zewnętrznej chorobie zwykle towarzyszy określenie „astma alergiczna”. Chory jest wówczas uczulony na różnego typu alergeny jak pyłki roślin, zwierząt domowych czy niektóre produkty spożywcze. Alergeny wywołują objawy. W przypadku astmy alergicznej istotna jest profilaktyka – dbanie o czystość pomieszczeń, używanie antyalergicznych środków czy eliminowanie szkodliwych produktów spożywczych.

Astma oskrzelowa – diagnostyka i leczenie
W wielu przypadkach astmę diagnozuje się poprzez wykonywanie testów alergicznych. Wówczas wyklucza się pojawienie się objawów po bezpośrednim kontakcie z alergenem. Środki farmaceutyczne nie wyleczą przyczyny, mogą jednak skutecznie zminimalizować objawy. Zwykle zaleca się regularne przyjmowanie leków, które zażywane są nawet w przypadku braku objawów. Astmatycy często stosują tzw. leki wziewne. Podaje się je np. w momencie nasilenia objawów czy przed bezpośrednim kontaktem z alergenem. A kiedy należy niezwłocznie skontaktować się z lekarzem? Gdy skurcz oskrzeli nie ustępuje po upływie ok. 20 minut po podaniu leków. Jednym z najgroźniejszych skutków astmy jest wstrząs anafilaktyczny.

Więcej informacji w teście źródłowym Anny Dydymskiej :

Astma oskrzelowa – co warto wiedzieć? – Bezpieczna podróż (bezpiecznapodroz.org)

 

 

Jak zadbać o skórę zimą

Nasza skóra potrzebuje troski o każdej porze roku. Zimą szczególnie podatna jest na przesuszenie i zaczerwienienia. Skóra zimą – jak o nią zadbać, by wyglądać i czuć się dobrze? Dlaczego nasze ciało buntuje się o tej porze roku? Poznaj złote zasady zimowej pielęgnacji skóry. 

Skóra zimą – nawilżanie
Pierwszą zasadą troski o skórę jest jej nawilżanie. Co więcej, nawilżający krem to o tym czasie podstawowy kosmetyk. Niezbędne są takie substancje jak: ceramidy, kwasy tłuszczowe, kwasy hliarunonowe, aloes, olej arganowy, wyciągi z rumianku czy witamina E. Z kolei na świąd skóry doskonałe są różnego typu olejki – zwłaszcza aplikowane przed snem. Wystarczy najpierw nałożyć sprawdzony krem, a następnie w wysuszone partie skóry wetrzeć kilka kropel oleju. Oprócz nawilżania skórę należy regularnie oczyszczać. Pomoże Ci w tym np. woda z dodatkiem płynu micelarnego. Aby chronić skórę warto unikać gorących kąpieli oraz silnego, zimnego wiatru.

Skóra zimą – dbaj o usta
Usta to część twarzy, która zimą jest szczególnie narażona na przesuszenia i pęknięcia. Dlatego warto pamiętać o stosowaniu balsamów i pilingów, także na noc w celu skutecznej regeneracji. W przypadku skutecznej pielęgnacji ust należy zwrócić uwagę na skład preparatu. Nie powinien on zawierać m.in. mięty czy kamfory, które podrażniają skórę. Z kolei właściwości nawilżające ma np. cukier, czy naturalne oleje. Sprawdzonym składnikiem jest też wosk pszczeli, który zatrzymuje wodę w organizmie, a tym samym sprawia, że usta są jędrne i nawilżone.

Więcej szczegółowych informacji w teście Anny Dydymskiej:

Skóra zimą – jak zadbać? – Bezpieczna podróż (bezpiecznapodroz.org)

 

 

 

Humor bez niego ani rusz

 

Stres jest obecnie stałym elementem naszego życia. Niestety długotrwale utrzymujący się wpływa niekorzystnie zarówno na kondycję fizyczną, jak i psychiczną. Na szczęście istnieją proste sposoby na poprawę humoru, które uwaga – możemy zastosować nawet w pięć minut!

Sposoby na poprawę humoru – relaks
W ciągłym pędzie życia zapominamy znaleźć czas dla siebie. To duży błąd. Chwila z ulubioną książką, gorąca kąpiel, słuchanie muzyki. A to wszystko np. z dodatkiem zapachowych świec, lub kadzidełek. Co więcej, to właśnie zapachy doskonale stymulują liczne obszary naszego mózgu, chociażby ze względu na przywoływanie miłych skojarzeń. Podobnie kolorystyka w pomieszczeniu także dobrze wpływa na nasze psychiczne samopoczucie.

Sposoby na poprawę humory – bliscy
W dobie pandemii bezpośrednie spotkania są dziś utrudnione. Całe szczęście nowoczesna technologia umożliwia nam stały kontakt z najbliższymi. Dlatego jeśli masz chandrę, zadzwoń do mamy, siostry, brata, przyjaciółki. Nie możemy zagwarantować, że pomoże rozwiązać Twoje problemy. Na pewno jednak otrzymasz wsparcie, którego tak bardzo teraz potrzebujesz! Rozmowa z bliską osobą to także doskonały moment, by zatrzymać się w ciągłym zabieganiu. W ten sposób uwolnisz choć na chwile swój umysł od codziennych trosk.

Sposoby na poprawę humoru – notatki
Często zły nastrój bierze się z naszej ogólnej samooceny i postrzegania własnej rzeczywistości. Sposoby na poprawę humoru to także dostrzeganie pozytywów, które nas otaczają. Dlatego jeśli dręczy Cię poczucie frustracji i rezygnacji, weź kartkę i długopis. Następnie wypisz np. wszystkie swoje zalety, oraz to, co Ci się udało osiągnąć w ostatnim czasie. Mogą to być nawet najdrobniejsze rzeczy! Zapewniamy, że zaskoczy Cię przeważająca ilość plusów w Twoim życiu.

Więcej szczegółowych informacji w artykule Anny Dydymskiej :

Sposoby na poprawę humoru – Bezpieczna podróż (bezpiecznapodroz.org)

 

 

Nerwica lękowa pytanie dlaczego się boimy

Strach, poczucie bezradności, natrętne myśli – nerwica lękowa to potoczna nazwa zespołu lęku uogólnionego. W dzisiejszych czasach jej prawidłowe rozpoznanie staje się coraz trudniejsze. Każdy z nas odczuwa lęk. Problem pojawia się, jednak gdy utrudnia on codzienne funkcjonowanie.

Nerwica lękowa – objawy
W przypadku objawów można podzielić je na dwie grupy – psychiczne i somatyczne. Pod względem psychologicznym chory boi się podejmować różnego typu aktywności, które wywołują w nim poczucie lęku. Z drugiej strony osoby zmagające się z tą dolegliwością charakteryzuje ciągłe zamartwianie się różnego typu problemami. Nerwica lękowa w wielu przypadkach powoduje, że dana osoba coraz bardziej zaczyna wycofywać się z życia społecznego. Z kolei charakterystyczne objawy somatyczne to m.in. duszności, przyspieszona czynność serca, bóle i zawroty głowy, bóle brzucha, napięcie mięśni czy uczucie gorąca lub zimna. Chory ma problem z koncentracją i jakością snu. Jeśli powyższe objawy utrzymują się dłużej niż pół roku, należy niezwłocznie skonsultować się ze specjalistą.

Nerwica lękowa – diagnostyka i leczenie
Objawy takie jak bóle głowy czy kołatanie serca automatycznie generują podejrzenia problemów związanych z prawidłowym funkcjonowaniem tych narządów. Dlatego diagnozowanie nerwicy lękowej powinno się zacząć od wykluczenia chorób typowo fizycznych. Pozytywne wyniki badań medycznych automatycznie nasuwają problem z zaburzeniami psychicznymi. Przy czym tu warto dodać, że chorzy często długo nie chcą wierzyć, że faktycznie ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo. Jeśli chodzi o leczenie nerwicy lękowej to podstawą jest skuteczna psychoterapia. W niektórych przypadkach należy ją uzupełniać środkami farmakologicznymi. Trzeba jednak pamiętać, że łagodzą one jedynie skutki choroby, a nie eliminują jej przyczyny. W trakcie terapii pacjent początkowo próbuje odnaleźć faktyczne źródło problemu, a następnie radzić sobie z objawami za pomocą wypracowanych podczas sesji technik.

Więcej ciekawych informacji w artykule Anny Dydymskiej:

Nerwica lękowa – dlaczego się boimy? – Bezpieczna podróż (bezpiecznapodroz.org)

 

 

Joga dla niepełnosprawnych

Istnieje co najmniej kilka klasycznych stylów jogi, które praktykowane są w krajach Zachodu. Większość z nich opiera się na tych samych pozycjach zwanych asanami, jednak ich doświadczenie może się diametralnie różnić w zależności od stylu jogi, jaki sobie wybierzemy. Możemy wyróżnić więc bardziej dynamiczne rodzaje jogi oraz te łagodniejsze, nie tak wymagające. Do dynamicznych należy między innymi ashtanga, w której celem jest synchronizacja ruchów z oddechem. W asanach pozostaje się zwykle na pięć oddechów, przy czym należy starać się jak najbardziej płynnie przechodzić z jednej asany w kolejną. Co istotne, z ashtanga jogą należy uważać – łatwo w niej o kontuzje. Inny dynamiczny rodzaj jogi to vinyasa. W niej również chodzi o łączenie płynnych ruchów z oddechem, nie jest jednak tak rygorystyczna jak ashtanga. Zarówno ashtanga, jak i vinyasa świetnie wzmacniają mięśnie, uelastyczniają ciało i relaksują.

Wybór odpowiednich ćwiczeń jest oczywiście to bardzo indywidualna kwestia. Wszystko zależy od efektu, jaki chcemy osiągnąć. Może być nim na przykład wzmocnienie mięśni, relaksacja i/lub rozciąganie.

Więcej ciekawych informacji na temat jogi  w artykule Izabeli Popko:

Joga dla niepełnosprawnych – rodzaje jogi – Bezpieczna podróż (bezpiecznapodroz.org)

 

 

Jak zadbać o wzrok

Jednym z najprostszych sposobów na to, aby ulżyć naszym oczom jest zamknięcie ich co godzinę i zakrycie rękami na pół minuty. Następnie opuście dłonie i powoli otwórzcie oczy. Inne ćwiczenie, które można wykonywać co godzinę, a które pozwoli skutecznie rozluźnić mięśnie gałki ocznej, to pięciokrotne zatoczenie oczami koła, zaczynając od prawej strony, kierując powoli wzrok ku górze, następnie w lewo, w dół i kończąc wędrówkę gałki ocznej w punkcie wyjścia po prawej stronie. Możemy też dziesięć razy spojrzeć jak najbardziej w górę i powoli opuszczać wzrok jak najbardziej w dół. Następnie spójrzmy jak najbardziej w prawo, a potem w lewo – również dziesięć razy. Całe to ćwiczenie wykonajcie cztery razy. Jeszcze inne ćwiczenie polega na spoglądaniu raz w prawo, raz w lewo, zatrzymując za każdym razem wzrok na trzy sekundy. Cały taki cykl należy powtórzyć dziesięć razy.

Więcej ciekawych informacji w artykule Izabeli Popko :

Ćwiczenia na zmęczone oczy – jak zadbać o wzrok? – Bezpieczna podróż (bezpiecznapodroz.org)